"Ders
Kitaplarında Engellilik" konulu araştırmanın bir yenisi daha yapıldı. Bunun sonuçları geçtiğimiz ay yayımlandı. İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyoloji
ve Eğitim Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (SEÇBİR), Toplumsal Haklar
ve Araştırmalar Derneği (TOHAD) ile Eğitim Reformu Girişimi (ERG) ortaklığında
yürütülen araştırma, Sabancı Vakfı Toplumsal Gelişme ve Hibe Programları "Eğitime
Eşit Katılım Projesi" kapsamında desteklendi.
Bu
proje kapsamındaki araştırma engellilerin eğitime eşit katılımı için
eğitimcilerin güçlendirilmesini amaçlıyor. Ders Kitaplarında Engellilik: Durum
Analizi için; 2016-2017 eğitim öğretim yılında yayımlanan, farklı seviye ve
branşlardan 37 ders kitabı incelenmiş. Araştırmanın raporunda; engelliliğin
kitaplarda nasıl yer aldığının yanında, nasıl ele alınması gerektiğine yönelik
tavsiyeler de yer alıyor.
Araştırmanın
sonucuna göre; çocukların eğitim aldığı ders kitaplarında engellilik olumlu bir
şekilde sunulmamış... Ders kitaplarında engellilerin farklılıklarının altı
çiziliyor. Engellilik, sosyal ve maddi yardımla çözülmesi gereken bir mesele olarak görülüyor.
Toplumun genelinde var olan ön yargı, yanlış bakış, engelliyi küçük gören ve
rencide eden tutum kitaplara da yansımış.
Ders
kitaplarında engellilerin normal bir birey olarak görülmemesi gerçekten çok acı....
Geleceğin büyüklerine engellilerin böyle sunulması çok üzücü. Onlar engellileri
böyle mi tanıyacaklar? Umarız ders kitapları değişir. Kitaplarda artık engellileri
doğru anlatan ve olumlu sunan ifadeler yer alır. Kitaplarda engellilere
ayrımcılık yapılmaması ve sosyal hayatta eşit bir şekilde yer almaları
gerektiği vurgulanır.
ALİYE
YÜCEL